Glycemische waarde snelle en langzame suikers

Snelle suikers zitten in producten met een hoge glycemische waarde en langzame suikers zitten in producten met een lage glycemische waarde of glycemische index (Gi). Om af te vallen gebruik je geen of weinig suiker en alleen maar suikers (koolhydraten) met een lage glycemische waarde.

Langzame suikers versus snelle suikers

Glycemische waarde snelle en langzame suikers

 

Snelle suikers zijn suikers die snel in je lichaam worden opgenomen. Dat zijn vrijwel altijd toegevoegde en geraffineerde suikers en bewerkte producten. Maar het zijn ook producten met veel koolhydraten die makkelijk worden opgenomen en snel omgezet in glucose. Voorbeelden van die laatst zijn wittebrood, witte rijst, koekjes, gewoon brood, aardappelen, alle zoete producten etc. Langzame suikers zijn suikers waar je lichaam moeite voor moet doen. Het duurt langer om ze te verwerken en op te nemen. Daarom komen ze geleidelijk in je lichaam en hebben minder invloed op een verhoging van je bloedsuikerspiegel. Voorbeelden zijn volkorenbrood, fruit en zilvervliesrijst.

Glycemische waarde of Glycemische index (Gi):

De glycemische index is een maat om aan te geven hoe snel koolhydraten in de darm worden verteerd en als glucose in het bloed worden opgenomen. Producten met een hoge GI zijn bijvoorbeeld gebakken aardappelen, brood, cornflakes en popcorn. Pasta, peulvruchten en fruit vallen onder producten met een lage GI. De GI van een product kan variëren. Zo verandert de GI van een product door de manier waarop het wordt klaargemaakt.

Producten met een hoge Glycemische waarde kunnen voor een snelle verhoging van de bloedsuikerspiegel zorgen.

De glycemische index (GI) geeft een inschatting voor de snelheid waarmee de bloedsuikerspiegel stijgt als iemand koolhydraten heeft gegeten. Koolhydraten die snel worden afgebroken tijdens de spijsvertering en hun glucose snel afgeven in de bloedbaan hebben een hoge glycemische index, terwijl koolhydraten die langzaam afbreken en hun glucose geleidelijk aan het bloed afgeven een lage glycemische index hebben.

Als 2 producten worden gegeten waarin evenveel koolhydraten zitten, kan bij het ene product sneller meer glucose in het bloed komen dan bij het andere. De zogenaamde glycemische respons verschilt. Daarom wordt ook wel gesproken over ‘snelle’ en ’langzame’ koolhydraten. Bij voeding met een hoge GI ligt waarde rond de 70 of hoger en bij een lage waarde is hij minder dan 55.

De Glycemische last

De Gi van een product kan veranderen door het te bewerken. De Gi van gekookte aardappelen is 78 maar van friet is hij 85. Daarnaast word de Gi berekent per 100 gram en niet per portie. We hebben het dan over de glycemische last. Dat pakt bijvoorbeeld goed uit voor wittebrood (Gi 75). Dat heeft een bijna gelijkwaardige Gi als aardappelen (78) maar de Glycemische last van wittebrood is 13 en die van aardappelen (gekookt) is 27. Het gaat dan wel over 1 sneetje terwijl  je van wittebrood al snel 4 sneetjes eet omdat het minder vult.

Mensen met diabetes type 2 doen er goed aan producten met een hoge glycemische waarde te voorkomen. OP internet kun je lijsten vinden van de glycemische waarde van producten. Hou rekening met de hoeveelheid die je eet ten opzichten van de waarde per 100gr product.

Voorbeeldjes:

UI / Knoflook (10)
Kersen, pruimen, grapefruits (22)
Wilde rijst (35)
Volkorenpasta (50)
Tafelsuiker (70)
Gekookte worteltjes (85)
Bier (110)

Hieronder links naar tabellen van de glycemische index. Het is daarbij belangrijk om te weten dat men het over dit onderwerp nog niet helemaal eens is, verschillende manieren heeft om te meten en het vaak niet bekend is of het om de Gi of Gl (index of last) gaat. Ook zijn het vaak Amerikaanse onderzoeken en komen bepaalde producten er slecht van af. Voorbeeld is volkorenbrood terwijl ons Hollandse volkoren/meergranen brood juist bewezen gezond is en een lage glycemische waarde heeft. Ik moet daar wel bij zeggen dat mijn eigen diabetesverpleegkundige lijstje verspreid waarin ook volkorenbrood er nog niet zo goed afkomt. Brood in zijn algemeenheid is nou eenmaal niet zo goed.

Sport en Dieet

Diabetes fonds

A healthy live

Gezond afvallen

You may also like...