Green Happinessdieet gevaarlijk

Het Green Happinessdieet is gevaarlijk maar de diëtisten van het Green Happinessdieet vinden die kritiek “vervelend”. Maar het Green Happinessdieet is gevaarlijk en dat is niet vervelend maar een bedreiging van de gezondheid van mensen die verantwoord af willen vallen. De houding van de dames is dus  behoorlijk naïef en kan tevens potentiele deelnemers schade toebrengen. De kritiek, onder andere van klinisch epidemioloog Liesbeth Oerlemans en het voedingscentrum is ongezouten en wetenschappelijk onderlegd. Maar de trendy meisjes van het Happinessdieet met dito website reageren infatiel.

Green Happinessdieet gevaarlijk

Kern van de kritiek is dat extra eiwitten niet worden geadviseerd terwijl de hoeveelheid eiwitten in het dieet te laat is volwassen. Het voedingscentrum stelt tevens dat het dieet weinig gebruikmaakt van graanproducten, zuivelvervangers en peulvruchten. Ook zouden de menusuggesties geen noten, vlees, vis, ei en zuivel bevatten. Daardoor zou op de langere termijn een tekort aan een of meer voedingsstoffen kunnen ontstaan, zegt het Voedingscentrum. Volgens Oerlemans kun je bovendien een tekort aan vitamine B12 oplopen en kloppen de aangegeven hoeveelheiden calorien van bepaalde produkten niet.

De dames van het Green happinessdieet reageren met nog meer fouten en gaan alle verantwoordelijkheid uit de weg. Blijf daar dus maar ver van weg als je gewicht wilt verliezen want met dit dieet verlies je meteen ook je gezondheid. Daarom is en blijft het Green Happinessdieet gevaarlijk.

De meeste dieten zijn trouwens gevaarlijk …

Zoals alle diëten die zijn gebaseerd op het weglaten of zelfs volledig weglaten van bepaalde producten uit ons dagelijkse voedingspatroon is er het gevaar van tekorten door eenzijdige voeding. Dit is wat Johan Cruyff zou noemen een Abc’tje. Vandaar dat je altijd naar een onafhankelijke diëtist of voedingsdeskundige moet gaan als je daadwerkelijk en serieus op dieet wilt gaan. Wil je net als de meeste mensen een maandje of 2 of 3 gek doen om daarna weer in je oude foute patroon te vervallen dan kun je gerust wat geld naar de Happiness-organisatie brengen en jezelf voor de gek houden.

Of het nou Atkins is of het brooddieet of Montignac of het Green-happiness-dieet of wat dan ook, je moet altijd oppassen voor tekorten door het weglaten van bepaalde voedingsstoffen uit je dagelijkse eetpatroon. Bovendien werkt het niet omdat het volledig weglaten van dergelijke voedingsstoffen een moeilijk te bedwingen ‘craving’ veroorzaakt waardoor het vrijwel onmogelijk is het dieet vol te houden.

Ik spreek uit ervaring. Ik ben overgevoelig voor koolhydraten die bij mij vrijwel zonder uitzondering worden omgezet in buikvet. Bovendien heb ik (mede daardoor) diabetes type 2 ontwikkeld en moet dus extreem voorzichtig zijn met snelle suikers.
Het volledig of zelfs bijna volledig verwijderen van koolhydraten uit mijn dagelijkse voedingspatroon heeft vreetbuien en wanhoop tot gevolg. Ik ga vervolgens snel op en neer in gewicht, blijf hangen tussen de 90 en de 95 kilo en groei extreem snel terug naar 100+ als het project faalt. Want dat gebeurt elke keer weer. Of eigenlijk moet ik zeggen “gebeurde” want inmiddels heb ik de formule gevonden.

Ik haal niet all koolhydraten uit mijn dieet maar ik beperk ze. In de ochtend doe ik er een paar in de yoghurt in de vorm van muesli. Maar wel muesli zonder of vrijwel zonder suiker. Dat is flink zoeken maar het lukt aardig. Tussen de middag knäckebröd of een omeletje met salade. In de avond heel weinig aardappel of bruine rijst met granen. Verder zo veel mogelijk groente, oppassen met harde vetten, geen koekjes en chocolade, ijs of taart tenzij het suikervrij is. Die producten zijn te vinden en dan is het een waar feest om eens een koekje of een reepje te eten. En dan zijn de producten van bijvoorbeeld Atkins of andere producenten van dieetvoeding wel degelijk effectief. Overigens zijn suikervervangers (zoals polyolen maar niet zoals stevia) niet altijd zonder calorien (oftewel energie). Het zijn dus produkten die goed zijn voor je bloedsuikers maar je valt er niet van af als je er te veel van eet. Dat laat je trouwens wel want zodra je er teveel van eet krijg je stevig de diaree.

Suiker:

Koolhydraten (suikers) en vetten zijn de grootste dikmakers. Het zijn echter ook de voedingsstoffen die mensen het lekkerst vinden. Les 1 van voedingsleer: Vet is lekker! en dat klopt. Slagroom, pindakaas, volvette kazen, roomboter, patatje met, ga zo maar door, allemaal even vet, allemaal even lekker.
Het allerslechtste is de combinatie van vetten en koolhydraten (suikers). Een croissantje met roomboter en jam kun je maar beter vermijden. Deegwaren in combinatie met zoetigheid in zijn algemeenheid ook trouwens. En dan vooral gerezen deegwaren. Het waarom is nog niet helemaal duidelijk maar de aanwijzingen zijn er te over.
Suiker, en zeker geraffineerde suiker, word direct door ons lichaam op genomen en als je meer neemt dan nodig word het per direct omgezet in vet. Bij mannen komt het rond de buik terecht en bij vrouwen rond de heupen. In beide gevallen is het even moeilijk weg te krijgen. Vet eten, te veel brood, witte rijst en dierlijke olien zijn minstens even slecht.

happinessdieet-gevaarlijk

Tussen de oren:

En dan is er de psychologie. Ik ga niet op dieet want dat werkt frustratie en wanhoop in de hand. Ik pas mijn leefregels aan maar neem bijvoorbeeld wel zo nu en dan een hamburgertje bij Mac of een kroketje met brood tijdens een fietstochtje. Door niet op dieet te zijn krijg je dan geen schuldgevoel en het maakt niet uit dat je eens een weekje niet afvalt. Je komt echter ook niet aan en dat is 100% winst, sprak een volwaardige Jojo specialist.

Het is een wonder dat mensen nog altijd op dieet gaan en van de bedenkers van het zoveelste dieet in korte tijd miljonairs maken. Het is al jaren bekend dat je bepaalde leefgewoonten moet aanpassen om af te vallen. Kortstondige crash diëten en andere dure formules werken alleen maar als je feitelijk op gewicht bent maar om wat voor reden dan ook een paar kilootjes in korte tijd kwijt wilt. Een in jaren opgebouwde obesitas heeft jaren nodig (minstens 2) om te worden omgezet in een gezond en redelijk slank lichaam. Daar is veel innerlijke kracht voor nodig maar vooral ook een dieet dat vol te houden is en geen craving veroorzaakt. Want dat betekent op de korte termijn het einde van je dieet, veel frustratie en ongewenst Jojo’en van je gewicht.

Tips van de ervaringsdeskundige:

Begin met bepaalde elementen uit je voedingspatroon die schadelijk zijn te beperken zoals snelle suikers, harde vetten en eten na 8 uur ’s avonds. Je zult meteen gaan afvallen, doorgaans tussen de 1 en 2 kilo in de maand. Probeer het langzaam uit te breiden en beweeg veel en vaak. Je hoeft niet hard te trainen. Tuinieren, wandelen, lopend je boodschappen doen en huishoudelijk werk tellen ook mee als beweging.

Nog zo’n regel die altijd opgaat: als je minder calorieen inneemt dan je mag hebben volgens je leeftijd en lengte val je altijd af, ook al is het nog zo langzaam. Dat is fijn om te weten voor mensen die graag met lijstjes willen werken en houden van optellen en aftrekken. Wel opletten dat je ook daadwerkelijk ELKE dag onder je taks blijft, ongeacht wat je eet. Ga naar je huisarts en vraag om een goede dietiste die je caloriebehoefte nauwkeurig kan vaststellen zodat je weet waar je mee bezig bent. Je kunt dan meteen adviezen krijgen en lijsten met goede en foute produkten.

Als je eenmaal zo bezig bent en langzaam afvalt word het steeds makkelijker een volgend stapje te zetten. Het heeft ook steeds minder effect als je een keertje tijdens het uit eten gaan frietjes neemt of een dessert. Maar ook dan kun je door slimmigheid de inname beperken. Neem gewoon 2 bolletjes ijs maar geen zoete sauzen, slagroom of andere toevoegingen. Scheelt weer een slok op een borrel en dat ijsje word er alleen maar lekkerder op.

Vermijd alcohol maar een glaasje kan best. Ik neem graag een wijntje maar hou het tegenwoordig bij 1 glas. Alcohol is een dikmaker van de eerste orde. Ik ontzeg het me niet maar drink zeer matig.

Ik ben verzot op zoetigheid maar er tevens van overtuigd dat het de voornaamste oorzaak is van mijn obesitas enerzijds en mijn diabetes type 2 anderzijds. Maar ik beweeg veel, fietsen en wandelen doe ik al jaren met veel plezier. Neem je dan toch een keer een stukje appeltaart doe dit dan tijdens een dagje fietsen. De suikers worden dan gelijk omgezet in energie die je meteen verbrand. Ik heb tijdens mijn vakantie in de Franse alpen tijdens de zomer van 2016 3x een puntje taart gegeten. Tijdens de klim naar de Col de la Croix de Fer,  tijdens de klim naar de Galibier (8 uur het snot voor mijn ogen getrapt vanaf Bourg d’Oisans) en op Alpe d’Huez op weg naar de Col de Sorenne. En tijdens die vakantie ben ik anderhalve kilo afgevallen en mijn bloedsuikers waren zo stabiel als de Franse alpen zelf.

Langzaam aan, dan breekt het lijntje niet, dat is de boodschap. Probeer niet in 2 maanden een strandlichaam te krijgen, gaat niet lukken, frustratie alom en je lijf word er alleen maar slechter van. Verander langzaam en verantwoord en val even langzaam en verantwoord af.

Per 1 oktober 2016 ben ik in 4 maanden 7 kilo afgevallen en mijn bloedsuikers zijn stabiel. Ik luister vooral naar mijn diabetesverpleegkundige, ben formeel niet op dieet maar probeer elke vorm van suiker en toegevoegde suiker te vermijden. En dat doe ik voor mijn gezondheid en niet voor mijn gewicht.

 

You may also like...